Praktijk - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van tjeu vinken - WaarBenJij.nu Praktijk - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van tjeu vinken - WaarBenJij.nu

Praktijk

Door: Tjeu vinken

Blijf op de hoogte en volg tjeu

16 Januari 2017 | Oeganda, Fort Portal

Maandag 16 jan
Mijn slaapvertrek heeft een houten plafond en boven dat plafond bevinden zich enkele grote vogels die zich daar legaal of illegaal hebben gevestigd.
Op het moment dat ik ga slapen zijn zij nog het een en ander aan het ondernemen. Wat zal ik nooit achterkomen maar dat heeft ook niet mijn prioriteit. De rest van de nacht hoor ik een paar keer wat gerommel en geblaas maar mijn nachtrust hebben ze zeker niet verstoord. Rond 7 uur sta ik op en ik heb het idee dat zij ook zulke plannen hebben. En als zij niet meer last van mij hebben gehad dan ik van hen dan hebben zij ook geen reden tot klagen en kunnen we het hier voorlopig wel samen uithouden.
Om 8 uur vertrekken Jocus en ik met de nodige spullen het veld in of wel de bergen hier. We gaan bij 4 families langs om te laten zien hoe ze beter groenten kunnen verbouwen. We gebruiken de kluitjespers en de P 9 potjes om wat grotere kluiten te maken. Vervolgens leggen we de zaden in van stok snij en spekbonen, witte kool, watermeloen en courgette. Dan dekken we het af met een dun laagje zand. Ik leg uit wat er vervolgens gaat gebeuren en wat ze zelf moeten doen om tot een goede oogst te komen. Rond 13.00 uur vinden we het welletjes
Bij terugkomst wat geeten en ik doe mijn afternoon nap. Rond half drie ga ik naar Fort Portal om wat extra zaden te kopen en wat andere boodschappen.
Ook ga ik bij het guesthouse van Ineke langs om mijn mails te checken en mijn dagboek bij te werken. De andere hollanders verschijnen op een gegeven moment en we drinken samen nog wat.
Rond 19.00 uur wil ik weer terug naar de bergen gaan maar ik weet niet precies de naam van die plaats en dat is toch belangrijk voor de boda boda man. Half acht als ik Ineke zie schrijft ze voor mij de naam op Kazingo T C
Ik wil met de boda man vertrekken maar zijn licht brand niet en het is al donker. We rijden naar een plek waar ze het kunnen repareren. Als de man de koplamp openschroeft zie ik de nodige draden. Geen reden voor mij om van te schrikken. Ik verlicht met mijn kleine zaklamp zijn werkplek. Na een half uur overleg ik met de boda man of het niet beter is om een andere bodadriver te nemen. Hij is het met mij eens en zoekt een andere. Zo arriveer ik rond 21.00 uur in het pikke donker in Kazingo T C . Na even orienteren weet ik welke kant ik op moet naar mijn verblijfplaats. Mijn bovenburen zijn al in diepe rust en ik ook vrij snel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Fort Portal

tjeu

Ik heb altijd al een binding met Afrika gehad en ben nu ook blij dat ik daadwerkelijk iets voor deze mensen kan doen In 2012 ben ik voor de eerste keer naar Uganda geweest Dit word de achtste keer dat ik ga om weer een aantal projecten te ondersteunen bij het verbouwen van voedsel, Om een bijdrage te leveren aan beter onderwijs mogelijkheden en op het gebied van watervoorziening. Voor meer informatie verwijs ik naar mijn website fffu.nl

Actief sinds 30 Okt. 2016
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 140003

Voorgaande reizen:

07 Februari 2019 - 14 Maart 2019

HOPE FOR UGANDA

27 December 2017 - 21 Februari 2018

Back to Uganda

28 December 2016 - 01 Maart 2017

zuidwest-Noordoost Uganda

Landen bezocht: