Justine s tuin in Luweero - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van tjeu vinken - WaarBenJij.nu Justine s tuin in Luweero - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van tjeu vinken - WaarBenJij.nu

Justine s tuin in Luweero

Door: Tjeuvinken

Blijf op de hoogte en volg tjeu

31 December 2019 | Oeganda, Kampala

Di 31 dec Om half elf vertrekt het busje naar Luweero waar Justine is geboren en nog een klei stukje grond heeft. Ze verbouwt er diversen groenten.zoals Cassave ,aubergine, mais, zoete aardappel, hollandse aardappel ( irish potato ) bonen en nog wat andere dingen. Voor we op haar plek zijn in het dorp passeren we een defecte waterpomp die voor het hele dorp bestemd is. Deze is al een jaar stuk maar ze hebben het geld niet om te laten repareren. Ik vraag aan Justine wat het eventueel zou kosten om te repareren.Justine kent iemand die dit soort pompen kan herstellen.
Het duurt niet lang of hij komt ter plekke kijken.
Hij maakt ongeveer een begroting wat hij nodig heeft. Exact kan hij het ook niet voorspellen want als hij de ijzeren buizen naar boven haalt ziet hij pas of ze te zijn hergebruiken.
Ik geef hem de toezegging om voor de 1.000.000 shilling te zorgen ( 250 euro ) nog geen twee uur later heeft hij de hele pomp al uit elkaar liggen en komt ons weer halen. Het blijkt toch de helft duurder uit te vallen want er moeten meer buizen vervangen worden.. We geven aan dat hij door kan gaan. Want een heel dorp water voor 375 euro waar hebben we het over. Met dank aan de donateurs
Justine heeft me haar tuin laten zien. En ik geef haar wat nieuwe zaden en leg uit hoe ze deze in de tray s kan zaaien en later uit kan planten.
Ze vragen wie deze teelten verder begele.id. Ik zeg dat ik wel iemand weet.
Dus Piet je rayon word iets uitgebreid.
Iets na zeven net voor donker ben ik weer in het guesthouse. Het was een vruchtbare dag in de volle zon bij 30 graden.

  • 31 December 2019 - 20:38

    Piet Van Der Haas:

    Inderdaad een mooie daad, water voor een heel dorp voor €375!
    En ik zal alvast na gaan denken over invulling van mijn tijd na mijn pensioen!
    Nb: ik zou ze toch maar Dutch potatoes noemen want die Irish one's hebben lang geleden voor veel ellende gezorgd (phytophthora!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

tjeu

Ik heb altijd al een binding met Afrika gehad en ben nu ook blij dat ik daadwerkelijk iets voor deze mensen kan doen In 2012 ben ik voor de eerste keer naar Uganda geweest Dit word de achtste keer dat ik ga om weer een aantal projecten te ondersteunen bij het verbouwen van voedsel, Om een bijdrage te leveren aan beter onderwijs mogelijkheden en op het gebied van watervoorziening. Voor meer informatie verwijs ik naar mijn website fffu.nl

Actief sinds 30 Okt. 2016
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 140380

Voorgaande reizen:

07 Februari 2019 - 14 Maart 2019

HOPE FOR UGANDA

27 December 2017 - 21 Februari 2018

Back to Uganda

28 December 2016 - 01 Maart 2017

zuidwest-Noordoost Uganda

Landen bezocht: