Kampala - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van tjeu vinken - WaarBenJij.nu Kampala - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van tjeu vinken - WaarBenJij.nu

Kampala

Door: Tjeu vinken

Blijf op de hoogte en volg tjeu

05 Januari 2017 | Oeganda, Kampala

Maandag 2 jan na wat gegeten te hebben verlaat ik Kigoogwa weer en ga richting Kampala. Ik passeer Kawanda en de groente proeftuin van Kopia. Ik ga even langs aangezien het kantoorpersoneel nu wel aanwezig is. Ze hebben de snijbonen inderdaad geoogst en laten mij een zak met zaden zien van ongeveer 3 kilo. Nu weer nieuwe zaden achtergelaten.
In kampala was ik eerst mijn kleren op de ouderwetse manier in een teil. Dan mijn reisdagboek bijgewerkt.
Dinsdagmorgen vertrek ik naar Kateete vlakbij Nkokonjeru om het project van vorig jaar te bezoeken. Fred vertelt me het een en ander over het afgelopen jaar. Het was zeker geen gemakkelijk jaar op tuinbouwgebied, veel droogte. Daarna laat hij mij een ander project zien van een andere Nederlandse organisatie Webale ( dank je wel ) . Het is een waterprojekt.
Beneden in de vallei waar wel water is hebben ze een grote put gemaakt. Vlakbij hebben ze zonnepanelen geplaatst en een pomp. Deze pompt het water ongeveer 1,5 kilometer omhoog met een hoogte verschil van meer dan 100 meter voorbij het dorp naar 2 grote watertanks. Vandaar loopt het water naar 6 verschillende tappunten in het dorp waar de mensen nu het water kunnen halen. De Nederlandse ambassadeur heeft dit project ongeveer een half jaar geleden geopend. Fred was de vertegenwoordiger van het dorp.
De volgende morgen was er beneden bij de put een gezamelijke bijeenkomst van de nodige dorpsgenoten die daar het onderhoud doen van de omgeving bij de put. Rond 10.30 terug in het guesthouse wat gegeten. Daarna laat Fred mij een perceel zien waar hij het irrigatiesysteem heeft kunnen gebruiken en het verschil is erg groot