De Bron - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van tjeu vinken - WaarBenJij.nu De Bron - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van tjeu vinken - WaarBenJij.nu

De Bron

Door: Tjeu Vinken

Blijf op de hoogte en volg tjeu

17 Januari 2017 | Oeganda, Fort Portal

Dinsdag 17 jan is de dag dat we de bergen in gaan met de Kwataniza mensen een gids en een engeneer die helemaal vanuit Kampala is gekomen.
Hier ligt al een soort waterplan wat 5 jaar geleden is uitgevoerd om water van boven in de bergen naar beneden te brengen in het dorp. Men is toen de bergbewoners leterlijk en figuurlijk gepasserd en zij kunnen geen gebruik maken van dit systeem. Op een ander plaats wil een lokale organisatie met hulp van Kwataniza een soort zelfde plan maar dan voor de bergbewoners.
We vertrekken om 9 uur met vijfen en de gids en engeneer. Al vrij snel haken de eerste 2 af. Wat geen schande is want af en toe is het vrij steil met stijgingspercentages van 40 tot 50 procent. We ontmoeten onderweg enkele vrouwen en kinderen die het water naar boven dragen tegen deze steile hellingen.
We zetten de tocht voort en na een tijdje haakt de volgende af. Als we bij de eerste tank zijn van bovenaf bekeken blijf ik als laatste over met de gids en engeneer om naar de bron van dit watersysteem te gaan. Dit lijkt ook het lastigste stuk van de hele tocht. Na een paar foto,s en een filmpje zetten we de afdaling in en zijn om 13.15 terug bij vertrekpunt mijn verblijfplaats.
Na de lunch daar vertrekken de Kwataniza mensen weer naar het Guesthouse in Fort Portal. Ik rij met hen mee om wat spullen op te halen en mijn administratie bij te werken. Rond 18.45 vertrek ik weer naar de bergen.