De Bron - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van tjeu vinken - WaarBenJij.nu De Bron - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van tjeu vinken - WaarBenJij.nu

De Bron

Door: Tjeu Vinken

Blijf op de hoogte en volg tjeu

17 Januari 2017 | Oeganda, Fort Portal

Dinsdag 17 jan is de dag dat we de bergen in gaan met de Kwataniza mensen een gids en een engeneer die helemaal vanuit Kampala is gekomen.
Hier ligt al een soort waterplan wat 5 jaar geleden is uitgevoerd om water van boven in de bergen naar beneden te brengen in het dorp. Men is toen de bergbewoners leterlijk en figuurlijk gepasserd en zij kunnen geen gebruik maken van dit systeem. Op een ander plaats wil een lokale organisatie met hulp van Kwataniza een soort zelfde plan maar dan voor de bergbewoners.
We vertrekken om 9 uur met vijfen en de gids en engeneer. Al vrij snel haken de eerste 2 af. Wat geen schande is want af en toe is het vrij steil met stijgingspercentages van 40 tot 50 procent. We ontmoeten onderweg enkele vrouwen en kinderen die het water naar boven dragen tegen deze steile hellingen.
We zetten de tocht voort en na een tijdje haakt de volgende af. Als we bij de eerste tank zijn van bovenaf bekeken blijf ik als laatste over met de gids en engeneer om naar de bron van dit watersysteem te gaan. Dit lijkt ook het lastigste stuk van de hele tocht. Na een paar foto,s en een filmpje zetten we de afdaling in en zijn om 13.15 terug bij vertrekpunt mijn verblijfplaats.
Na de lunch daar vertrekken de Kwataniza mensen weer naar het Guesthouse in Fort Portal. Ik rij met hen mee om wat spullen op te halen en mijn administratie bij te werken. Rond 18.45 vertrek ik weer naar de bergen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Fort Portal

tjeu

Ik heb altijd al een binding met Afrika gehad en ben nu ook blij dat ik daadwerkelijk iets voor deze mensen kan doen In 2012 ben ik voor de eerste keer naar Uganda geweest Dit word de achtste keer dat ik ga om weer een aantal projecten te ondersteunen bij het verbouwen van voedsel, Om een bijdrage te leveren aan beter onderwijs mogelijkheden en op het gebied van watervoorziening. Voor meer informatie verwijs ik naar mijn website fffu.nl

Actief sinds 30 Okt. 2016
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 140739

Voorgaande reizen:

07 Februari 2019 - 14 Maart 2019

HOPE FOR UGANDA

27 December 2017 - 21 Februari 2018

Back to Uganda

28 December 2016 - 01 Maart 2017

zuidwest-Noordoost Uganda

Landen bezocht: