MOREEN - Reisverslag uit Liessel, Nederland van tjeu vinken - WaarBenJij.nu MOREEN - Reisverslag uit Liessel, Nederland van tjeu vinken - WaarBenJij.nu

MOREEN

Door: tjeu

Blijf op de hoogte en volg tjeu

01 September 2023 | Nederland, Liessel

vrijdag 1 sept. Van 7 okt tot 14 okt. komt Moreen Yakato uit Uganda naar nederland. Zij is in 2020 boerin van het jaar geworden in Uganda. Nu mag ze hier een week komen om bij te leren op het gebied van landbouw. Ik heb haar een aantal malen mogen ontmoeten in Uganda de afgelopen jaren. Zij verkocht groenten en kruiden aan het guesthouse van Ineke Jongerius. Daar verbleef ik als ik in de buurt van Fort Portal , het westen van Uganda projekten bezocht. De eerste keer Dat ik haar tuin zag was het wel duidelijk dat dit een vrouw met kennis en passie was. Hoe de tuin er bijlag en hoe de gewassen stonden dat had ik daar nog niet veel gezien. Ik heb haar wat geholpen met zaden. Nu heeft ze gevraagd of ik die week beschikbaar ben. Het zal prachtig zijn om haar hier in Nederland te ontmoeten. Ik ben benieuwd hoe haar programma er uit gaat zien.

Ook Evelyn is nog volop bezig met haar organisatie om een mooie demonstratietuin neer te zetten. Ze heeft opnieuw een aanvraag ingediend om een waterput bij haar projekt te kunnen aanleggen. Dit gaan wij samen met Widen Ganzen regelen voor een totaal bedrag van 3300 euro.

Ook Kaggwa Fred in Kateete is nog bezig zijn demonstratietuin verder te ontwikkelen. Hij kan op onze steun rekenen.En hij heeft onlangs 2 varkens aangeschaft om zijn biogas installatie goed te laten werken.

KiyingiRacheal van de school in Kigoogwa heeft een stuk land van haar tante gekregen en gaat daar groenten verbouwen en heeft daar ook financieele steun nodig.