Mooie resultaten - Reisverslag uit Liessel, Nederland van tjeu vinken - WaarBenJij.nu Mooie resultaten - Reisverslag uit Liessel, Nederland van tjeu vinken - WaarBenJij.nu

Mooie resultaten

Door: tjeu

Blijf op de hoogte en volg tjeu

01 April 2023 | Nederland, Liessel

Za.1 april De afgelopen jaren zijn we op diversen plaatsen actief geweest bij het opzetten en ondersteunen van groenten projekten.Een plaats was bij Kaggwa Fred in Kateete. In 2015 ben ik daar voor de eerste keer enkele weken geweest. We zijn toen begonnen met het opzetten van een groententuin. De jaren daarna hebben we dat steeds meer uitgebreid. Fred had nog een stuk grond van een halve hectare ongeveer die nog onontgonnen was. Gaande weg heeft hij dat geschikt gemaakt om allerlei dingen te zaaien en te planten.De overheid heeft ook gezien dat hij goed bezig was en van hen heeft hij toen een druppel irrigatie systeem gekregen. Inmiddels heeft hij ook enkele zonnepanelen. Ook geeft hij demonstraties aan andere boeren zodat die hier ook van kunnen leren. Zo hebben we samen van een wild stukje land een mooie demonstratietuin gemaakt. De meeste opbrengst gaat naar de armste en hulpbehoefende mensen in zijn dorp. En een gedeelte verkoopt hij om zo verder te kunnen groeien. Ook hebben we hem geholpen bij de aanleg van een visvijver wat ook de nodige opbrengst geeft

Ook in 2015 ontmoette ik Evelyn Nambooze op een anderprojekt in Kigoogwa iets ten nooren van Matuga. Ook met haar hebben we een heel trajekt doorlopen op het gebied van groententeelt. Eerst haar de Universiteit laten volgen. Toen ze geen geschikte baan kon vinden hebben we besloten om een demonstratietuin op te starten. Ze heeft inmiddels een eigen organisatie en is inmiddels begonnen met het bouwen van een ontmoetingsplek. We hebben dit samen met Wilde Ganzen gedaan. Zij betalen eenderde van de totale kosten wat 13500 euro bedraagt.

We hebben nog drie meer projekten lopen op dit moment. Het weeshuis van Justine in Kampala die ook haar eigen groenten teelt op haar geboortegrond in Luweero. De school van Kiyingi Racheal die groenten teelt voor de schoolkinderen ook in Kigoogwa.En Kabuye Sam uit Kampala die trainingen geeft op het gebied van groenten aan vrouwen en mannen groepen en scholieren en studenten. Hij is onlangs uitgeroepen tot de beste trainer van Uganda.